در زیر و بم مسابقات اینستاگرامی فالو کن، چه خبره؟!

دسته بندی دیجیتال مارکتینگ

انتشار : 19 امرداد 1399

دیدگاه 0

بازدید 56

در زیر و بم مسابقات اینستاگرامی فالو کن، چه خبره؟!

خلاصه : آیا میدونی مسابقه‌های فالو کن جایزه بگیر چه اثری روی کسب و کار ها و پیج های اینستاگرامی داره؟

آژانس روابط عمومی تایم/ دیجیتال مارکتینگ - در این مقاله می خواهیم مسابقه های اینستاگرام با متد فالو کن رو بررسی کنیم و ببینیم آیا خوب هستند یا نه و اصلا دلیل شرکت کردن اسپانسرها و مردم در این مسابقات چیه؟

این مسابقات اینستاگرامی با نام مسابقه‌های "فالو کن جایزه بگیر" معروف هست و در یک سال اخیر توسط بعضی شرکت‌های به اصطلاح تبلیغاتی اوج گرفته.

اگر واقع بین باشیم در واقع مسابقه ای در کار نیست و فقط یک قرعه کشی داره اتفاق میفته. وقتی از دور نگاه می‌کنیم می گیم چه خوب! یک بازی دو سر سود در جریان هست!
یعنی یک مسابقه است که اسپانسرها پول میدهند تا معرفی شوند و فالور جذب کنند. از طرف دیگر به مردم عادی که شرکت کننده مسابقه هستند جایزه تعلق می‌گیره، آن هم جایزه هایی با عددهای خوب از ۱۰۰ هزار تومان گرفته تا 100 میلیون!

حالا می‌خواهیم بررسی کنیم ببینیم در این مسابقات چه خبره!

یک آدمی که ما بهش میگیم آقای مسابقه چاق‌کن به فکر جور کردن مسابقه نون و آب‌دار میفته و میخواد یک مسابقه طراحی کنه. بعد از چند دقیقه فکر میگه یافتم!

مسابقات اینستاگرامی

مواد لازم:

  • چند عدد اینفلوئنسر با فالور بالای 300 یا 400 هزار نفر: برای استفاده از فالوورها
  • 1 یا 2 عدد سلبیریتی یا آدم معروف : برای اعتبار مسابقه
  • 100 تا پیج کوچیک که میخوان یهو بزرگ بشن: برای تامین سرمایه
  • یکم جایزه و آدم هایی که عشق جایزه هستن
  • و یک عالمه تبلیغات

 

تهیه اینفلوئنسر به تعداد کافی

آقای مسابقه چاق‌کن چندتا اینفلوئنسر با پیج های نسبتا قوی که بالای 200 یا 300 هزار فالوور دارند رو پیدا می کنه و با پیشنهاد پول دادن به اونا (مثلاً پنج میلیون تومان) ، درخواست می‌کنه که توی مسابقه شرکت کنند. و بهشون تضمین میده که علاوه بر دریافت هزینه، حداقل ۱۰ هزار فالوور به فالووراشون اضافه میشه.

حالا آقای مسابقه چاق‌کن چرا باید این کار را انجام بده؟ به خاطر اینکه به این روش می تونه از اعتبار اینفلوئنسرها و تعداد زیاد فالوورهایی که دارند به نفع مسابقه استفاده کنه.

 

2- تهیه اسپانسر؛ هرچه بیشتر بهتر

حالا نوبت جذب اسپانسر هاست. آقای مسابقه چاق کن میخواد حدود 100 تا اسپانسر داشته باشه. پس میره سراغ میکرو‌ اینفلوئنسرها (پیج آدم‎ های در حال معروف شدن که هنوز زیر 100 هزار فالور دارند) ، پیج های فروشگاهی و پیج های تازه تاسیس که میخوان رشد کنند.

به ادمین این پیج ها پیشنهاد میده که به عنوان اسپانسر توی مسابقه شرکت کنند. با وعده افزایش حداقل 10 هزار فالوور و افزایش لایک و کامنت های پیج به مدت طولانی اونها رو متقاعد می کنه.
و البته برای اسپانسری باید هزینه پرداخت کنند. این هزینه میتونه هر عددی باشه از 100 هزار تومن گرفته تا 10 میلیون تومن.

اینجا دوباره آقای مسابقه چاق‌کن یه ترفند میزنه و میگه پیج هایی که فالوور کمتری دارند و یا فروشگاه هستند، باید هزینه بیشتری پرداخت کنند.
پس پیجی که فالووراش بالا تر از  ۵۰ هزارتا هست است 3 میلیون تومن بده، و پیج هایی که فروشگاهی هستن یا فالوور های کمتر دارند باید ۵ میلیون تومن هزینه اسپانسری پرداخت کنن.

اسپانسری مسابقات اینستاگرام

تا اینجای کار ۵ اینفلوئنسر با دریافت ۵ میلیون تومان قبول کردند توی مسابقه باشند و از اعتبار آنها برای برگزاری مسابقه استفاده بشه.

و حدود 20 میکرو اینفلوئنسر که بالای 50 هزارتا فالور دارند و 60 تا پیج فروشگاهی و تازه تاسیس هم قبول کردند که اسپانسر این مسابقه اینستاگرامی بشوند و هزینه مربوطه رو پرداخت کنند.

 

شرایط مسابقه و جوایز ارزنده!

آقای مسابقه چاق کن شرایط مسابقه و همچنین جوایز رو اینجوری طراحی میکنه :

شرط اول: پیج زیر رو فالو کنید @mosabeghechaghkon

شرط دوم: برو تو قسمت فالوینگ و همه 85 پیجی که اونجا هست رو فالو کن!!

بعد میبینه هنوز جذابیتش کم و میگه:

شرط سوم:  پایین همین پست هم یک تا سه نفر رو منشن کن!!

و اما جوایز:

  • نفر اول ۵۰ میلیون تومان وجه نقد
  • نفر دوم ۱۰ میلیون تومان وجه نقد
  • نفر سوم: گوشی موبایل 3 میلیون تومانی
  • نفر چهارم تا بیستم: دستبند طلا ارزش یک میلیون تومان

جوایز مسابقه های اینستاگرام

 

پس تبلیغات مسابقه چی میشه؟

برای تبلیغات مسابقه همه 8۰ نفری که اسپانسر شدن به علاوه 5 نفر اینفلوئنسر که افتخاری تو مسابقه آمدند، پست و استوری های مسابقه رو در صفحه خودشان می‌گذارند و از فالوور ها می‌خوان در مسابقه شرکت کنند.
معمولاً این مسابقه ها در بازه زمانی یک یا دو هفته ای برگزار میشه و در طول این مدت هر روز پست و استوری های مسابقه در پیج های اسپانسرها قرار می‌گیرند.

اگه آقای مسابقه چاق‌کن بخواد خیلی مسابقه رو داغ کنه به پیج های دیگه هم تبلیغ میده. برای این کار یا هزینه پرداخت می‌کنه و یا به پیج ها میگه به صورت اسپانسری شرکت کنند و به جای پرداخت هزینه، تبلیغات مسابقه را انجام بدهند.

 

قرعه کشی و جایزه دادن

خلاصه یکی دوهفته میگذره و در روز مقرر، آقای مسابقه چاق‌کن یک لایو با پیج مسابقه برگزار میکنه و بعد از کلی تقدیر و تشکر از خودش و اینفلوئنسرهای اصلی و با شعار منفعت رسانی به مردم، با افتخار نفر اول تا سوم رو تو قرعه کشی مشخص میکنه. بعد هم میره سراغ نفر چهارم تا بیستم.

برنده های مسابقات اینستاگرامی

 

این تموم اتفاقاتی بود که به ظاهر در یک مسابقه اینستاگرامی اتفاق می‌افتد. ولی حالا باید ببینیم در واقع در این مسابقات چه خبره و کی برد می کنه؟ مردم یا اسپانسرها یا آقای مسابقه چاق کن!


زیر پوست مسابقات اینستاگرامی چه خبره؟

در این مسابقه 80 تا پیج به عنوان اسپانسر شرکت کردند، که 20 تا از این پیج‌ها مبلغ ۳ میلیون تومن (در کل ۶۰ میلیون تومان) واریز کردند. 60 پیج دیگه هم نفری  ۵ میلیون تومن (در کل 300 میلیون تومن) واریز کردند.

تا اینجا آقای مسابقه چاق‌کن 360 میلیون تومان درآمد داشته!

۵ اینفلوئنسر اصلی داشتیم که با دریافت ۵ میلیون تومن در مسابقه شرکت کردند. یعنی ۲۵ میلیون تومان هزینه برای آقای مسابقه چاق کن.

و همه مبلغ جایزه ها هم حدود ۸۰ میلیون تومان هزینه دیگه واسش میتراشه ( البته اگه حساب کنیم که جایزه ها واقعا به مردم تعلق گرفته و قرعه کشی تبانی نبوده).

 و هزینه طراحی بنر و پست و هزینه های جانبی هم مثلا 5 میلیون!

یعنی حدود 110 میلیون تومن هزینه شده.

با یه حساب سرانگشتی می بینیم که آقای مسابقه چاق کن 360 میلیون تومان درآمد داشته و 110 میلیون تومن هزینه کرده. پس 250 میلیون بقیه چی میشه؟

250 میلیون باقی مانده، میشه دستمزد زحمات آقای مسابقه چاق کن که با دلالی بین اینفلوئنسرها، اسپانسرها و  مردم در مدت یکی دو هفته تونست به دست بیاره.

(البته 250 میلیون درصورتی که پیج مسابقه که حالا چندهزارتا فالور داره بعد مسابقه فروخته نشه!)

نتایج مسابقه های اینستاگرام به نفع کیست

 

فالوور ها بعد از اتمام مسابقه چیکار می کنند؟

 طبیعتا آدم‌ها دوست ندارن یک روزه  85 تا پیج که نمی‌شناسند رو فالو کنن و به همه محتواهای مختلف آن توجه کنن. این شلوغی باعث آزردگی اونها میشه و با اتمام مسابقه سعی می کنن پیج های مزاحم رو آنفالو کنند.
البته ممکنه چندتا از پیج هایی که در این مدت محتوای خوب یا مورد علاقه کاربر داشتن هم باقی بمونن.

 

چی عاید اسپانسرهای مسابقه اینستاگرامی  میشه؟

ممکنه هر اسپانسر بین 10 یا 20 هزار فالوور جذب کرده باشه که این عدد خیلی چشمگیره، و به عنوان فالوور واقعی اثرگذار ازش یاد میشه! ولی آیا واقعا این فالورها واقعی و اثرگذار هستن؟ من که فکر نمی کنم!

این فالوورها به خاطر دریافت جایزه، پیج اسپانسرها رو فالو کردن. پس وفادار نیستن و بعد از مسابقه به احتمال ۸۰ یا۹۰ درصد پیج رو ترک میکنن.

اگه یک پیج اسپانسری در طول مسابقه شروع به تولید محتوای خوب و مفیدی کرده باشه احتمال داره بتونه فالوورها را نگه داره.

ولی اگه محتوای پیج تخصصی باشه، احتمال ماندن فالورها کمتره. مثلا یک پیج آرایشی که برای خانم ها هست، حتی با وجود محتوای اثر گذار و باکیفیت هم نمیتونه فالورهای آقا رو نگه داره.  یا پیج فروش لوازم یدکی یا آموزش تعمیرات ساختمان نمی تونه فالورهای خانم زیادی داشته باشه.

ولی در پیج هایی که محتوای عمومی دارند احتمال ماندگاری فالورها بیشتر هست. البته ادمین باید مرتب محتوای جدید و باکیفیت تولید کنه.

 در نتیجه به دلیل اینکه فالوورهایی که در طول مسابقه وارد پیج اسپانسرها شدن، مخاطب‌شناسی نشده بودند و مخاطب هدف این پیج ها نبودند، ریزش بسیار زیادی خواهند داشت. و هزینه ای که این پبج ها کردن بازخوردی نداشته.

بررسی مسابقات اینستاگرام

تازه ممکنه آقای مسابقه چاق‌کن یک شیطنتی هم بکنه و برای اینکه اسپانسرها رو خیلی راضی کنه، چندهزارتا فالوور فیک واسشون بگیره که بعد از مسابقه یهو ریزش نکنن! همین کار اثر منفی روی پیج های اسپانسری داره و اینستاگرام فیک بودن فالوور ها رو تشخیص میده.

جدا از اون حتی اگه این فالوور های فیک بعد از مسابقه ریزش هم نداشته باشند، به دلیل غیرفعال بودن باعث کاهش نرخ مشارکت پیج خواهند شد.

 

نتیجه گیری

1- وقتی به همه این عوامل و اتفاقات نگاه می‌کنیم به این نتیجه میرسیم که تبلیغات زمانی اثرگذاره که بتونی به خوبی مخاطب هدفت رو بشناسی و نیازهای  اون رو بفهمی. بعد با محتوای مناسب اونها رو جذب کنی و برندت رو معرفی کنی.

2- فالور وفادار  با خواست و علاقه خودش تو رو دنبال میکنه، جذب محتوا، محصول و خدمات پیج میشه و به مشتری تبدیل میشه.

پس به جای پر کردن جیب دلال ها و هدر دادن سرمایه و وقت بهتره خودتون دست به کار بشید. اگه مهارت و یا فرصت ندارید کار رو به کاردونش بسپارید و خودتون هم نظارت کنید.

امروزه آژانس های روابط عمومی( مثل آژانس تایم ) می تونن با هزینه کمتر و دانش و تخصص بالا، در معرفی برند و راه اندازی کمپین های تبلیغاتی موثر کمک شایانی به شرکت ها و برندها کنند. که هم باعث شناخته شدن برند میشه و هم اعتبار و ردپای مناسب برای اونا ایجاد می کنه.

 

اگه میخواهی تبلیغات پیجت رو خودت دست بگیری پیشنهاد می کنم مقاله زیر رو حتما بخون:

چگونه در اینستاگرام تبلیغ بدهیم؟

 

برچسب :

فاطمه مقدسی

ارائه شده توسط : فاطمه مقدسی

دیدگاه های ارزشمند شما :
دیدگاه یا تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید حساب کاربری خودتان رو داشته باشید.